Taking too long? Close loading screen.

Υπάρχουν πολλοί λόγοι που οδηγούν ένα άτομο να εγκαταλείψει τη χώρα του. Σπουδές, συνθήκες εργασίας, αναζήτηση καλύτερων ευκαιριών στη ζωή ακόμη και οι συγκρούσεις και οι πόλεμοι αναγκάζουν τους ανθρώπους να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους. Για την Patricia Arenas, η αγάπη ήταν που την έφερε στην Ελλάδα. Την περίοδο 1978-1983 σπούδαζε κλασική μουσική στη Γερμανία, όπου και συνάντησε τον σήμερα σύζυγό της, Γιάννη Μούζα. Όταν ολοκλήρωσε τις σπουδές της, η Patricia αποφάσισε να συνεχίσει την καριέρα της στην Ευρώπη και δεν επέστρεψε στη Βενεζουέλα μέχρι και για πολλά χρόνια αργότερα.

«Από το Χαλάνδρι στη Θεσσαλονίκη»

Όπως όλες οι αλλαγές ήταν και αυτή επίσης δύσκολη. Ο μισθός ενός μουσικού γενικά ήταν αρκετά χαμηλός και αυτό φαινόταν και στην ποιότητα της διδασκαλίας. Η Patricia άρχισε να διδάσκει σε ένα μικρό μουσικό σχολείο στο Χαλάνδρι, αλλά η έλλειψη ενός αξιοπρεπούς μισθού την οδήγησε να αναζητήσει εργασία αλλού, ως δασκάλα σε ιδιωτικό σχολείο.

Σε αυτήν την αναζήτηση βρήκε τους πρώτους μαθητές της στη Θεσσαλονίκη, νέους που αναζητούσαν να ολοκληρώσουν τις μουσικές τους σπουδές και να πάρουν το πτυχίο τους. Η Patricia κατάφερε να κάνει τη διαφορά στους μαθητές της και όλο περισσότεροι ήθελαν να συμμετέχουν στα μαθήματα της, όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη αλλά και στην Αθήνα.

Με την πάροδο του χρόνου άρχισε να γίνεται γνωστή, όχι μόνο ως δασκάλα, αλλά και για τις Συναυλίες Μουσικής Δωματίου και ως ακομπανιατέρ.

«Το ελληνικό μουσικό κύμα»

Εκείνη την εποχή υπήρχε επίσης ένα κύμα Ελλήνων που πήγε στο εξωτερικό για να σπουδάσει μουσική. Αυτό συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση του επιπέδου της κλασικής μουσικής στην Ελλάδα. Υπήρξε επίσης συνεχής δραστηριότητα ή περιέργεια μεταξύ των μουσικών, γεγονός που συνέβαλε στη δημιουργία μιας κοινότητας που είχε ως στόχο την προώθηση της κλασικής μουσικής στην Ελλάδα.

«Ενιωσα ότι όλοι αναζητούσαμε το ίδιο πράγμα. Δεν ήμουν μόνη. Ήμασταν όλοι στην ίδια κατάσταση», είπε η Patricia.

«Μετά από περίπου 7 ή 8 χρόνια αποφασίσαμε να πάμε στην Κρήτη, όπου έπρεπε να ξεκινήσω από το μηδέν»

Αυτό το ξεκίνημα ήταν γεμάτο εκπλήξεις. Ήταν τη στιγμή που η Patricia αποφάσισε να ασχοληθεί με τη μύηση των παιδιών στη μουσική – μια δουλειά που συνεχίζει μέχρι σήμερα – δίνοντας στα παιδιά την επιλογή ανάμεσα σε ένα ευρύ φάσμα μουσικών οργάνων που θα μπορούσαν να μάθουν, όπως το τσέλο, το φλάουτο, το βιολί και το πιάνο. Τους διδάσκει μουσικούς ρυθμούς από όλο τον κόσμο.

«Είναι απίστευτο πόσο χρήσιμο είναι να βάλουμε στην άκρη την εγωκεντρικότητα»

Από την εμπειρία της Patricia, τα παιδιά έχουν από τη φύση τους μια τάση προς τη μουσική μόνο και μόνο από τη δυνατότητα αυτοσχεδιασμού τους με τα μουσικά όργανα. Το πιο δύσκολο μέρος για αυτά είναι η πειθαρχία.

Tα παιδιά δεν έχουν μάθει να συγκεντρώνονται στο μάθημα. Τείνουν να αποσπώνται εύκολα, να σταματούν, να κάθονται. Όταν αρχίζει η μουσική, τραβάει την προσοχή τους και αλλάζει η συμπεριφορά τους, και το αποτέλεσμα είναι μια διαφορετική αρμονική δυναμική. Όλα τους κατανοούν σταδιακά τις ευθύνες τους μέσα στην ομάδα, κάτι που τους δίνει την αίσθηση ότι ανήκουν κάπου και συνεργάζονται.

«Όσοι σπουδάζουν μουσική αναπτύσσουν πειθαρχία»

Για να διδαχθεί η θετική πειθαρχία, εμπλουτίζεται η ικανότητα συγκέντρωσης και μάθησης. Όταν τα παιδιά καταφέρνουν να κατακτήσουν αυτά τα χαρακτηριστικά, είναι δυνατόν να δούμε τον αντίκτυπο στη ζωή τους ή στο σχολείο.

Η Patricia μας δίνει ένα παράδειγμα όλων των παραγόντων που πρέπει να ληφθούν υπόψη, όταν μαθαίνουμε ένα όργανο όπως το πιάνο:

«Το παιδί πρέπει να πάρει τη σωστή θέση, να διαβάσει το μουσικό θέμα, να πάρει λίγο χρόνο και να είναι παρόν (διανοητικά) για να ακούει τα λάθη του, μεταξύ άλλων. Το ίδιο ισχύει και για άλλα μουσικά όργανα, μόνο με ορισμένες παραλλαγές», είπε η Patricia.

«Μετά από έναν χρόνο είναι σε θέση να τραγουδήσουν»

Η Patricia δίνει επίσης έμφαση στη μουσική ως εργαλείο κοινωνικής και θεραπευτικής ενσωμάτωσης για άτομα που υποφέρουν από κάποιο είδος γενετικής ή ψυχικής διαταραχής.

Για την Patricia η μουσική μέσω των στοιχείων της, έχει τη δυνατότητα να διευκολύνει και να προωθήσει την επικοινωνία, τη σχέση, τη μάθηση, την έκφραση, την οργάνωση και άλλους θεραπευτικούς στόχους, προκειμένου να επιτύχει αλλαγές και να ανταποκριθεί στις σωματικές, συναισθηματικές, ψυχικές, κοινωνικές και γνωστικές ανάγκες.

Συνεπώς, αυτό το είδος πειθαρχίας μπορεί να είναι μια μορφή αυτοπραγμάτωσης. Προάγει δηλαδή έναν κόσμο χωρίς απειλές, στον οποίο επικοινωνεί και ενσωματώνεται.

Η Patricia έχει δει παιδιά με σύνδρομο Down να συμμετέχουν στη χορωδία. Μετά από πολλή σκληρή δουλειά, όσα δεν μπορούσαν ούτε να μιλήσουν, τελικά κατέληξαν να τραγουδούν.

«Οι μουσικές σπουδές στην Ελλάδα δεν είναι ποτέ δωρεάν. Σχεδόν όλα είναι ιδιωτικά ιδρύματα.»

Νομίζω ότι υπάρχουν πολλές προσπάθειες στην Ελλάδα να καταστήσουν πιο προσιτές τις μουσικές σπουδές, ειδικά σε ανθρώπους με οικονομικά προβλήματα, αλλά εξακολουθεί να χρειάζεται πολλή δουλειά σε αυτόν τον τομέα.

Θα χρειαζόταν μεγάλη κρατική υποστήριξη, η οποία δεν λαμβάνεται. Κατά τη γνώμη μου, υπάρχει ελάχιστη ενθάρρυνση στις μουσικές σπουδές. Υπάρχουν ακόμη πολλά σχολεία που έχουν σταματήσει να συμπεριλαμβάνουν τη μουσική στο εκπαιδευτικό τους πρόγραμμα. Υπάρχουν συνάδελφοι που διδάσκουν ακόμη και στα σχολεία με τα δικά τους μουσικά όργανα, όπως φορητά πιάνα, επειδή δεν διατίθενται οι απαραίτητοι πόροι.

«Πιστεύω ότι υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι μουσικής ακρόασης»

Η μουσική έχει πάντα κάτι να δώσει και να εκφράσει. Ο τρόπος που ακούτε ή βλέπετε εξαρτάται από εσάς. Ακόμα κι όταν δεν σας αρέσει, εξακολουθεί να (σας) προκαλεί ένα συναίσθημα.

Οι άνθρωποι βλέπουν τη μουσική διαφορετικά ανάλογα με το περιβάλλον τους και στο τέλος της ημέρας είναι ακόμα μια έκφραση της κοινωνίας, στην οποία γεννάται ή αναπτύσσεται. Όταν μια κοινωνία είναι macho, προκύπτει αυτό το είδος της μουσικής. Όταν μια κοινωνία είναι βίαιη, θα είναι επίσης βίαιη και η μουσική της. Είναι η κοινωνία που δίνει χροιά στη μουσική.

«Η κλασική μουσική βελτιώνεται πάντα»

Παρά τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουμε τη δεδομένη στιγμή, πιστεύω ότι η μουσική στην Ελλάδα βελτιώνεται με την πάροδο του χρόνου. Από άποψης ποιότητας, πάντα βελτιώνεται. Υπάρχει αξιοσημείωτη πρόοδος από τότε που ήρθα. Σε γενικές γραμμές, υπάρχει καλή δυναμική στους μουσικούς. Υπάρχουν περισσότερα είδη μουσικής, όπως Jazz και άλλα.. Η μουσική κάνει πλέον μεγάλα και καλαίσθητα βήματα.

Join our community of readers!

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Share This